Časopis Monitor č.23/2024

Časopis Monitor č.23/2024

Ten, kdo se trochu zajímá o auta, zvláště ta (kdysi) anglická, jistě zaregistroval novou reklamu na automobily značky Jaguar. Tato reklama je poznamenána novou filozofií pod heslem exuberant (bujný, bujarý). Zajímavé je na ní to, že v ní není ani jedno auto. Zato se v ní vyskytují prapodivné, lidsky vypadající bytosti výrazu víceméně naštvaně vypadajícího a zároveň téměř bezpohlavního, oděné v barevné oblečky též prapodivných tvarů. Fakt, ohromná bujarost! Když jsem tuto reklamu zhlédl, říkal jsem si – co mi to jen připomíná?

A při návštěvě obchoďáku mi to docvaklo – advent a Vánoce bez Ježíška. Všude sice vánoční výzdoba, někde i podmalovaná muzikou, na mnoha náměstích vánoční trhy. A jak se bude blížit 24. prosinec, vše se bude jenom stupňovat. Člověk jako by byl tlačen k té vánoční bujarosti, která dochází postupně svého vrcholu pořízením adventního věnce, dostatečné zásoby dárků pod stromeček a více než dostatečné zásoby jídla na vánoční stůl… A všichni se budou ohánět tradicemi.

Někdy mám však pocit, že takové prapodivnosti vnějšího světa pronikají i mezi nás křesťany. Možná, že nám by se zachtělo trochu té bujarosti, a tak se někteří snaží vytvořit jakési křesťanství bez Ježíše, nebo alespoň s Ježíšem jaksi nekompletním, aby náhodou nevyplašil a nerušil naši bujarost. Tak jako nemá rušit bujarost moderního člověka řvoucí a emise chrlící automobil.

Možná by stálo za to zhlédnout onu zmíněnou reklamu na auta bez aut, abychom měli představu, jak prapodivně by mohlo (alespoň u někoho a někde) jednou dopadnout křesťanství.

Přeji vám všem, milí čtenáři, požehnaný adventní čas prožitý v radostném očekávání oslavy Kristova příchodu.

Evermod Jan Sládek

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.